Nowy dowód osobisty, nowy System Rejestrów Państwowych – już od 1 marca 2015 roku

Zabraknie w nim informacji o adresie zameldowania czy kolorze oczu, pojawią się za to dodatkowe zabezpieczenia, aby jeszcze bardziej utrudnić sfałszowanie go. Mowa o nowym dowodzie osobistym – obowiązujący dotychczas druk zostanie zmieniony z dniem 1 marca 2015 roku. Jednocześnie zostanie uruchomiony nowy System Rejestrów Państwowych, dzięki któremu to urzędy same - w razie potrzeby - zweryfikują nasze dane adresowe w rejestrze PESEL. Czy bez trudu załatwimy również sprawę w banku lub u notariusza? Owszem, wystarczy oświadczenie obywatela potwierdzone własnoręcznym podpisem.

Dokładnie za dziesięć dni, tj. 1 marca 2015 roku, wejdą w życie przepisy, na mocy których obowiązywać będzie nowy wzór dowodu osobistego, obsługiwany przez nowy System Rejestrów Państwowych. W nowym dowodzie nie odnajdziemy już informacji o adresie zamieszkania. Dzięki temu, w przypadku zmiany meldunku nie trzeba będzie już wymieniać dowodu (z tegoż powodu około 400 tysięcy osób rocznie było zmuszonych do jego wymiany). Zabraknie także informacji o kolorze oczu i wzroście oraz skanu podpisu posiadacza. Pojawi się za to informacja o polskim obywatelstwie oraz szereg nowych zabezpieczeń - takich choćby jak: dwukrotnie powtórzone zdjęcie posiadacza, mikrodruki, tłoczenia i specjalne farby.

Zmian jest więcej. Dowód można już będzie wyrobić w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od meldunku. Dokument odbierzemy jednak w tym samym urzędzie, w którym złożyliśmy wniosek (zmieniony, bardziej przejrzysty od dotychczasowego).

A co z fotografią do nowego dowodu? Od teraz będzie ona taka sama jak ta, która obowiązuje w paszportach. Ważne jednak, aby zdjęcie dołączone do wniosku zostało wykonane nie wcześniej, niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.

Posiadacze starych dowodów nie są oczywiście zobowiązani do ich wymiany. Te dokumenty zachowają ważność aż do upływu terminów w nich określonych.

Podkreślmy, że z nowym dowodem bez trudu załatwimy również sprawę w banku lub u notariusza. Teraz banki pozyskają informację o adresie na podstawie pisemnych oświadczeń. Prawdziwość składanych oświadczeń trzeba będzie potwierdzić własnoręcznym podpisem. Podobnie rzecz ma się, gdy chodzi o załatwienie sprawy u notariusza – prawo przewiduje, że w akcie notarialnym zamieszcza się oświadczenia stron.

/Fot. www.malopolska.uw.gov.pl/