Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy w Gołczy
Paweł Pardała
parter, pokój nr 27
tel. 012 388-60-03 wew. 139
 
Podstawa prawna:
  • Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Z 2007 r. Nr 155, poz. 1095)
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. 2013 r., poz. 267)

Wymagane dokumenty:

  • Wniosek CEIDG-1.
  • Dowód osobisty lub inny dokument tożsamości (do wglądu)

Opłaty:

Dokonanie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jest bezpłatne.

Termin załatwienia sprawy:

Bez zbędnej zwłoki.

Tryb odwoławczy:

brak

Uwagi:

Przed wypełnieniem wniosku prosimy o zapoznanie się z instrukcją!

Do wypełniania formularza rejestracji CEiDG-1, prosimy o przygotowanie niezbędnych danych, które zostaną wprowadzone w odpowiednie pola:

  • oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL
  • numer NIP o ile taki posiada;
  • numer REGON o ile taki posiada;
  • oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy;
  • określenie przedmiotu działalności - czyli opis zakresu czynności według PKD 2007,
  • datę rozpoczęcia działalności gospodarczej;
  • numer telefonu kontaktowego i adres poczty elektronicznej, o ile przedsiębiorca posiada.

Wniosek o wpis do CEIDG można złożyć:


1. on-line – przy użyciu podpisu elektroniczne, weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, albo podpisem osobistym, o którym mowa w przepisach o dowodach osobistych, albo w inny sposób akceptowany przez system CEIDG umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby składającej wniosek i czas jego złożenia.
2. w urzędzie gminy – osobiście lub listem poleconym (w przypadku przesłania wniosku listem poleconym powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym  przez notariusza).

Jeśli wniosek o wpis do CEIDG będzie niepoprawny to:


1. gdy został złożony on-line – system CEIDG poinformuje niezwłocznie o niepoprawności wniosku,
2. gdy został złożony w urzędzie gminy – organ gminy niezwłocznie wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych.

Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do CEIDG.

W terminie 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej przedsiębiorca musi dokonać w jednostce ZUS zgłoszenia do odpowiednich ubezpieczeń. Jeżeli prowadzenie działalności jest jedynym tytułem do ubezpieczeń przedsiębiorcy, składa on formularz ZUS ZUA. Natomiast jeśli osoba ta posiada inny tytuł do ubezpieczeń społecznych, powinna ona samodzielnie ustalić rodzaj swoich ubezpieczeń do których dokonuje zgłoszenia. W razie wątpliwości pomocy w tym zakresie udzielają jednostki ZUS. Ponadto w przypadku obowiązku rozliczania składek za inne osoby, należy dokonać ich zgłoszenia do odpowiednich ubezpieczeń w terminie 7 dni od daty powstania tego obowiązku.

Gdy przedsiębiorca staje się płatnikiem podatku VAT to najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT w Urzędzie Skarbowym właściwym w sprawach VAT składa druk zgłoszeniowy VAT-R . Opłata za rejestrację wynosi 170 zł. Urząd potwierdza zgłoszenie, wydając w tej sprawie decyzję administracyjną (VAT-5).

Pełnomocnictwo:

We wniosku o wpis do CEIDG przedsiębiorca może wskazać dane pełnomocnika upoważnionego do prowadzenia jego spraw na podstawie ustanowionych pełnomocnictw. W zakresie pełnomocnictw wskazanych we wpisie przedsiębiorcy, co do zasady, nie jest wymagane posługiwanie się odrębnym dokumentem pełnomocnictwa wobec organów administracji publicznej. Organy te z urzędu potwierdzają w CEIDG upoważnienie pełnomocnika do prowadzenia sprawy w imieniu przedsiębiorcy. W związku z tym, że w takim przypadku nie ma obowiązku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, nie występuje również obowiązek zapłaty opłaty skarbowej.

Do CEIDG można wpisać tylko pełnomocników już ustanowionych zgodnie z odrębnymi przepisami (np. Kodeks cywilny, Kodeks postępowania administracyjnego i inne) oraz
w formie przewidzianej tymi przepisami. Samo wskazanie pełnomocnika w CEIDG nie jest równoznaczne z jego ustanowieniem. Pełnomocnictwo wymaga stosownej formy pisemnej.

Zaświadczeniem o wpisie w CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG. Organy administracji publicznej nie mogą domagać się od przedsiębiorców okazywania, przekazywania lub załączania do wniosków zaświadczeń o wpisie w CEIDG. Nie ma  obowiązku przedkładania w kontaktach z organami administracji publicznej zaświadczeń o nadaniu numeru NIP i REGON w sytuacji, gdy odpowiednie numery znalazły się we wniosku, w innych przypadkach zamieniono zaświadczenie na oświadczenie.

 

Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych >>> pobierz

Wszelkie informacje dotyczące zakładnia działalności gospodarczej można uzyskać pod tym adresem >>> link

Karta sprawy >>> pobierz

Wniosek >>> pobierz

Wzór pełnomocnictwa>>> pobierz

Instrukcja wypełniania wniosku CEIDG-1 >>> pobierz

Instrukcja wypełniania wniosku CEIDG-1 w przypadku prowadzenia działalności w róźnych formach >>> pobierz